(一) 评弹的起源

评弹知识讲座呢,是由廖望同志供稿,是弗定期个。请听众们听了以后呢,也可以提出指正个意见。

评弹呢,是平话搭弹词个总称,是苏州地方曲艺。苏州人叫说书。搿么搿说书到底是啥人创造个呢?搿倒呒不精确个史料查考哉。但是可以肯定,搿是劳动人民创造个。鲁迅先生勒一篇文章里讲到,“人勒劳动辰光呢用唱歌来作为自家个娱乐忘记劳动个辛苦”。休息辰光黏俚也要寻一种方法来消遣。就是互相讲故事。说搿种讲故事呢就是写小说个起源。

搿么讲故事呢更加是说书个起源。搿么苏州说书到底是啥辰光开始个呢?根据清朝初年,书坊店里出版,用苏州方言写个弹词脚本来看,大概是勒明末清初个辰光就有了苏州说书。评话,苏州人叫“说大书”,因为俚讲个大多数是国家大事或者是侠义公案书,开封比较大,所以叫“大书”,伲先放一段录音。 

[录音片段]

那么该个就是 张鸿声 同志讲个,一段《英烈》里向个片段,就是说大书个气派。搿么弹词呢,苏州人叫“说小书”。因为俚讲个侪是家庭恋爱故事或者么还夹桩把冤案个故事勒嗨,俚个情节细腻,缠绵,所以叫“小书”。现在请听一段录音,是 朱雪琴 、 郭彬卿 个唱段。

[录音片段]

清朝乾隆年间呢,出了一个大响档,叫 王周士 。乾隆皇帝下江南到苏州城个辰光呢,苏州地方官啦,推荐王周士到乾隆皇帝门前去说书。那么要见驾啦,见驾辰光弗能带帽子个。乾隆皇帝一看么,叫啥王周士个骷郎头一根头发也没有,是个瘌痢头。而且搿瘌痢头个颜色呢,发紫个,叫紫癞痢。倒不是山东白癞痢。乾隆皇帝呢,赏一顶帽子畀俚,让俚戴了帽子说书。那么乾隆皇帝赏个帽子搿里向有官眼个,顶顶起码是个七品小京官个苗头。还赐一个蒲团畀俚。因为立勒嗨弗好说个啦,坐了蒲团啷么说书。俚个艺术好。乾隆皇帝交关欣赏。后来回北京么拿俚带到京里。那么京里向搿点公卿大夫么侪搭 王周士有往来。但是王周士呢俚弗忘记苏州,俚觉着搿个苏州闲话说书啊,还是要回到苏州去。那么俚推就有毛病勒,告老还乡。后来回到苏州之后么,有一对棚灯,有几个红字,叫御前弹唱。哦,搿个是轰动苏州嘅。是一个大响当,对伲苏州说书个地位呢,着实提高了。当时常州有个探花,是状元勒探花、榜眼个探花,叫 赵瓯北,俚写了一首诗,叫《赠说书紫鬝痢》,就是写 王周士 个搿个故事嘅。后来到嘉庆、道光年间呢,苏州出了四个响档,四大名家,叫陈、毛、余、陆。陈呢,是叫 陈遇乾 ,俚唱个曲调呢成为现在辰光个流派,叫陈调。放一段录音。

[录音片段]

搿段录音个陈调呢,就是 周云瑞 唱个《三笑》里个《笃穷》个一段陈调。那么现在书里向个,老生、老旦唱个陈调呢就是 陈遇乾创造嘅。搿么陈、毛、余、陆个毛呢,就叫毛菖佩,俞呢,叫俞秀山,陆呢是陆瑞廷 。俞秀山唱个曲调呢也成为一种流派,叫俞调。伲也放一段录音,老俞调勒。

[录音片段]

刚巧搿老俞调是 俞筱霞 唱个。那么现在搿个俞调呢,经过 朱介生 啊、 朱慧珍 啊、 杨振雄 等等弗少人个发展,成为弹词里个基本曲调。到了咸丰、同治年间呢,也出了四大名家,叫马、姚、赵、王, 就是 马如飞 、 姚士章 、 赵湘舟、 王石泉 。搿辰光说书个数目呢,更加多了。像《珍珠塔》、《描金凤》、《水浒》等等长篇书目一大批啦。艺术浪呢,也比较成熟,表演浪呢也比较全面,成为苏州地方个主要曲艺。解放之后呢,还有了中篇、短篇、开篇、演唱会等等个新个形式,书目呢也有了弗不少丰富。流派搭风格呢也有了更多个发展。苏州评弹呢成为全国曲艺当中有一定影响的一个曲种。评弹知识第一讲呢就讲到此地。

此条目发表在评弹知识讲座分类目录,贴了, , 标签。将固定链接加入收藏夹。

发表评论